TV & film

Recension Avatar: the way of water (små spoilers)

År 2009 kom Avatar regisserad av James Cameron. Det var en riktigt simpel Poccahontas-historia som gjorde stor succé eftersom den var välberättad med roliga och nydanande effekter. Nu har uppföljaren kommit och i den flyttar skogsavatarerna till havet.

Kort om handlingen: Jake Sully har nu fått en familj bestående av fru och fyra barn. Scener av harmoni utspelar sig. Plötsligt! efter en härlig date-night ned frugan dyker det upp ljus på himlen. Det är ”the sky people”, alltså människor, som kommer tillbaka till planeten Pandora. Därefter följer scener av djur som flyr, träd som brinner och sprängs i luften av enorma bomber, medan avatarer skrikgråter hjärtskärande. Varför kommer de här människorna och bombar planeten? Helst med tanke på att de har för avsikt att bosätta sig där? Vet ej. Man får anta att det är för att de är onda helt enkelt.

Det visar sig också att förra filmens militär-antagonist är tillbaka! Men hur, kanske du frågar dig. Han dog ju? Jo det ska jag tala om. Man har tagit hans minnen och laddat in dessa i en avatarkropp! Och nu vill den avataren hämnas på Jack Sully och hela hans familj!!!

För att skydda resten av skogsavatarerna försvinner Jack Sullys familj till havet, och filmen är igång.

Åsikt:

Dels tycker jag att saker händer väldigt snabbt. Det är som att man ska tågluffa till Kina och helt plötsligt hamnar man i krig mot Turkiet utan att Turkiet förklarat varför. Allt man får veta är att det antagligen beror på att turkar är demoniska. Varför kommer människor till Pandora och börjar spränga saker med atombomber? Antagligen för att människor är demoniska.

Sen förstår jag inte riktigt militär-antagonistens motivationer. Han kommer tillbaka i en avatarkropp och lägger otrolig tid och energi på att spöa Jack Sully, men varför? Och varför pumpar hans uppdragsgivare oändligt med pengar och energi i detta obegripliga projekt? Vad är deras intresse i detta? Är det för att Jack Sully flyger omkring på en dinosaur och skjuter med k-pist?

Avatarerna framställs som goda, civiliserade människor, medan människorna framställs som korkade demoner från helvetet.
Avatarerna har starka maskulina män, starka feminina kvinnor, kärnfamiljen är otroligt viktig, de behandlar naturen med respekt, och de har en mycket intim kontakt med och respekt för den här historiens version av en gud (tänk typ ”gaia”). Människorna kommer med skepp och dödar, stjäl och förgör, de är helt galna, och de värdesätter inte kärnfamiljen.

Så vad tycker jag om filmen då. Vad får den för betyg?

Effekterna var bra, CGI:n top notch. Handlingen däremot är ytlig och ger intrycket av att vara propaganda som inte orkar hjärntvätta publiken subtilt.

Betyg: 2 av 5.